Podem considerar l’expressió corporal com a
tota acció, gest o paraula desenvolupada a través del nostre cos amb l’objectiu
de comunicar-se.
Aquesta es defineix per una sèrie de característiques, citades per Quesada (2004):
- Està
molt lligada a l’expressió dramática; ja que a través d’aquesta els
xiquets i les xiquetes juguen, sobretot, a representar persones, accions o
situacions. A més, amb l’expressió corporal es poden representar actituds,
estats d’ànims, etc.; tot açò afavoreix l’aprenentatge dels xiquets i les
xiquetes.
- Té
com a instrument el pròpi cos i amb l’ajuda d’aquest es canalitza el
que vol expressar la persona, en el nostre cas, els xiquets i les
xiquetes.
- Aquesta
té la funció de potenciar el llenguatge, fent relacionar el cos amb els
diferents tipus de comunicació existents.
- L’expressió
corporal ajuda al xiquet a expressar i mostrar els seus sentiments i
també, el seu coneixement del món i la resta de les persones, així com la
seua percepció del que ens envolta, és a dir, de la realitat.
- L’adquisició
de l’esquema corporal en el xiquet/a és una necessitat bàsica per a la
construcció de la seua personalitat.
- L’organització
de l’esquema corporal és el punt de partida de nombroses possibilitats
d’acció i, a més a més, té un paper molt important en el desenvolupament
dels xiquets/es.
- L’evolució
de l’esquema corporal està lligat al desenvolupament psicomotriu que
comprén i diferència progressivament les diferents funcions i processos
dels nivells motors, perceptius, sensorials i expressius.
- L’esquema
corporal s’elabora a partir de: coneixement del propi cos, desenvolupament
de les capacitats perceptives-motores i el desenvolupament de la
lateralitat.
Per conèixer millor les diferents
característiques de l’expressió corporal, diversos autors classifiquen aquesta
en les següents etapes:
v
Etapes d’elaboració de l’esquema corporal segons Vayer
1-Etapa : Del naixement als 2 anys (Període maternal):
-Comencen a
“plantar-se” i a moure el cap.
-Comencen a
“plantar” el cos.
-Arriben a la
posició d’estar aseguts amb ajuda i després ho fan sols.
- Comença la
individualització i l’ús dels membres.
- Arriben a la posició de sentar-se amb
recolçament i, posteriorment sense aquest.
- La individualització i l’ús dels membres porten a terme,
progresivament, a la reptació i després al gateig.
- L’ús dels membres permet la força muscular i el control de
l’equilibri, aquest permet a la seua vegada:
§
L’endressament i la posició del peu amb ajuda i després sense
ella.
§
Les primeres coordinacions globals asosiades a la aprensió.
2. Etapa: Dels 2 als 5 anys:
-
A través de l’acció, la prensió es fa cada vegada més precisa
associant-se a una locomoció cada vegada més coordinada.
-
La motricitat i la sinestèsia (sensació per
la qual es percebeix el moviment muscular, posició dels nostres membres) permet
al xiquet/a el coneixement i la utilització cada vegada més precisa del seu cos
sencer.
- La relació amb l’adult és sempre un factor essencial d’aquesta
evolució que permet al xiquet/a evadir-se del món exterior i reconeixer’s com
un individu autònom.
3. Etapa: 5-7 años (Període de transició):
-
Desenvolupament de les possibilitats del control muscular i el
control respiratori.
- L’afirmació definitiva de la lateralitat.
-
El coneixement de la part dreta i esquerra.
-
La independència dels brassos amb relació en el cos.
4. Etapa: 7-12 anys (elaboració definitiva de l’esquema corporal):
Gràcies a que
el xiquet/a agafa part de les diverses parts del cos i el control del moviment,
desenvolupa:
§ La
possibilitat de relaxament global o segmentari (de la seua totalitat o de
certes parts del cos).
§ La
independència dels braços en relació amb el tronc.
§ La
independència de la part dreta en relació amb la part esquerra.
§ La
independència funcional de diferents segments i elements corporals.
§ La
transposició del coneixement de sí mateix al coneixement dels altres.
A partir d’aquesta etapa, el/la xiquet/a ja
haurà assolit la seua pròpia autonomia. A mesura que va agafant consciència de
les parts del seu cos i de la seua totalitat, serà capaç d’imaginar-se o de fer
una imatge mental dels moviments que realitza amb el seu cos, açò permetrà
planejar les seues accions abans de realitzar-les.
Segons Le Boulch:
1-Etapa del cos viscut
(fins els 3 anys): Tot un comportament global. Conquesta de l’esquelet del seu “jo”
mitjançant l’experiència global i de la relació amb l’adult.
2-Etapa de discriminació
perceptiva (de 3 a 7 anys): Desenvolupament progressiu de l’orientació
de l’esquema corporal. Al final el/la xiquet/a és capaç de dirigir la seua
atenció sobre la totalitat del seu cos i sobre cadascún dels segments
corporals.
3-Etapa del cos
representat (de 7 a 12 anys): s’aconsegueix una
independència (funcional i segmentaria global) i autoavaluació dels segments.
Tenen mitjans suficients per a conquistar la seua pròpia autonomia.
Segons Ajuriaguerra citat
en Ruíz Medina (2010):
1- Etapa fins als 3 anys: Nivell del
cos vivenciat. No existeix diferència entre allò afectiu i cognitiu. Es donen
dos procesos fonamentals per a la maduració del xiquet/a: la marxa i el
llenguatge.
2. Etapa de 3 a 7 anys: Nivell de
discriminació perspectiva. Tres apartats:
-
Perfeccionament de la motricitat global.
-
Evolució de la percepció del propi cos.
-
Accès a l’espai orientat.
3. Etapa de 7 a 12 anys: Nivell
de la representació mental del propi cos. Evolució de la intel·ligència,
interpretació neuroafectiva i l’estructuració espai-temporal.

No hay comentarios:
Publicar un comentario