Aquest punt de vista és
diferent d'altres enfocaments de l'esquema corporal que provenen del camp de la
neurologia o de la fenomenologia. Aquest és un enfocament pròpiament
psicològic. Els autors més importants en aquest camp són: Wallon, Zazzo, Spitz,
Piaget, entre altres, citats en Coll (1983), que estudien la formació de l'esquema corporal i la seua
evolució al llarg del desenvolupament.
En el concepte del cos
apareixen dos aspectes complementaris:
- El cos com és vivenciat (com a objecte i subjecte de
l'activitat afectiva)
- El cos com es coneix (Activitat cognoscitiva)
El
primer aspecte l’han estudiat Wallon i Spitz, mentres que el segon ha sigut
estudiat per Piaget.
- Des d’una perspectiva de la psicologia genètica segons Henri
Wallon: el problema de la
construcció de l’esquema corporal és el de la posada en comú de la postura
i les impressions visuales, considerant que hi ha parts del cos que el/la
xiquet/a no pot percebre directament per la vista, com la seua cara, els
seus ulls etc, excepte peus i mans. Per açò, l’organització de la imatge del cos és
de gran importància; ja que no es pot constituir com un compartiment
tancat.
- Zazzo (psicòleg i pedagog francès, discípul i defensor
de Henri Wallon) va estudiar les reaccions infantils davant de l’espill,
imatges i fotografies i les va qualificar distinguint cinc etapes des del
naixement fins els tres anys del xiquet:
-
1ª.- El/la xiquet/a no reacciona.
-
2ª.- El/la xiquet/a observa la imatge de
l’altre, però no la seua.
-
3ª.- Gira la mirada cap a l’altra persona i
comença a interessar-se per la seua.
-
4ª.- S’interessa per la seua pròpia imatge.
-
5ª.- El xiquet ofereix reaccions de desconcert i després
reconeixement explícit.
- Spitz (psicoanalista) afirma que el fet que el subjecte
suposa cada una de les etapes oral, anal edípica, latència, etc. de manera
gratificant crearà en ell/a un sentiment de benestar corporal que
contribuirà a una adequada formació de la imatge corporal.
- Piaget, sempre dins de la psicologia genètica, ofereix
una perspectiva diferent, afirmant que el coneixement i la representació
del cos han d’obeïr a les lleis generals que governen en coneixement i la
representació mental dels altres objectes, insistint en que són
precisament aquestes lleis generals les que s’han ocupat d’estudiar.
Per a Piaget els estadis del desenvolupament de la inteligència
corresponen als de l’adquisició de l’esquema corporal i de l’espai.
Relacionant amb el procès adquisitiu d’esquema
corporal apareix el to muscular, considerat de gran importància per molts
autors degut a les sensacions propiceptives que provoca.
Segons Piaget la imatge corporal expressada a
través del dibuix va evolucionant paral·lelament a la noció de l’espai. Poc a
poc va apereixent una geometria projectiva, lentament en el dibuix es va
enriquint, encara que és incapaç de respectar la distància entre les parts
representades, als 9 anys comença a comprendre la forma, utilitza la línia
corba per a representar els muscles. Als 11-12 anys és capaç de fer el dibuix
de perfil, les omissions són extranyes y escasses. Dibuixa el personatge
en funció d’una visió global. El xiquet està apropant-se a una geometria
euclidiana o mètrica en la que la forma i la distància són respectades.

No hay comentarios:
Publicar un comentario