Les
observacions que va fer Ontón, citat en Torres (2014), parlaven sobre la
lateralitat, la qual establida al final del primer any es podia perdre en el
moment que el xiquet o la xiqueta començara a caminar; però aquesta es
restabliria quan començara a menjar per si sols. També senayalava que aquest tipus de
desplaçament de la lateralitat s’estableix a favor de la dreta durant els 2-3
anys i a favor de l’esquerra durant els 3-4 anys.
Així
doncs, atenent a les etapes de lateralització nombrades anteriorment, hem de
treballar aquest concepte en l’aula per ajudar a definir la lateralització dels
xiquets i les xiquetes en Educació Infantil per evitar trastorns. Per
desenvolupar aquest concepte podem emprar diferents metodologies com per exemple:
- Els Tets de lateralitat: A
través dels diferents Test com el de “Zazzo” o el de “Harris”, podem observar
la lateralitat dels xiquets i les xiquetes. Aquests estàn basats en la
realització de diferents accions perquè és desenvolupe la predominança lateral.
- Metodologia basada en
l’exploració del cos: seria útil per a què el xiquet o la xiqueta explore
les qualitats del seu propi cos, el situe en l’espai i es beneficie de les
adquisicions del seu entorn. Aquesta es pot dur a terme a través de diferents
jocs que l’ajuden a reflexionar i afirmen la predominança lateral.
- Metodologia basada en
l’experimentació: aquesta ha de ser activa perquè és adequat que el mestre
o la mestra participe activament en l’aprenentatge dels xiquets i les xiquetes,
els guie per ajudar al seu desenvolupament lateral i els done suport per
definir-se en un sentit o altre una volta estiga clara la inclinació natural.
Però no ha de ser una metodologia pautada en la que el mestre o la mestra
sempre guie l’aprenentatge del xiquet o la xiqueta i no el deixe experimentar
la lateralitat. Sino que el/la docent ha de deixar llibertat perquè els alumnes
i les alumnes experimenten amb el seu propi cos, el coneguen i esbrinen quina
part és la predominant.
- Metodologia basada en les
manualitats: Per mig de les manualitats podem ajudar als xiquets i les
xiquetes per definir la lateralitat. Doncs durant tot el procés de les
manualitats, els infants estàn utilitzant les mans, tant l’hàbil com l’altra, i
aquest procés l’ajudarà a reflexionar sobre la predominança de la mà.
- Metodologia basada en la
instrucció directa: Per mig de l’odre directa, és a dir, de la reproducció
de models que facilite el mestre o la mestra que garantisca els aprenentatges
dels xiquets i les xiquetes, desenvoluparan el coneixement de la
lateralització. Amb aquesta metodologia es pot ocasionar la lateralitat
forçada, doncs el xiquet o la xiqueta ha de dur a terme diferents accions amb
la part que no predomine.
Una
vegada explicades algunes de les metodologies per a treballar la lateralitat en
Educació Infantil, hem de dir que nosaltres ens decantem per la primera
metodologia, la qual està basada en els tests de lateralitat de Harris. Aquest
autor es centrava en determinar la dominança lateral, o preferència
d’utilització del costat esquerre o dret del cos, de manera que es puga
determinar una lateralitat dreta, esquerrana, creuada, incompleta o ambidextra.
Per tant, aquesta metodologia es centra en avaluar la dominança lateral de la
mà i del peu.
Hem
decidit treballar mitjançant aquesta metodologia perquè es tracta d’una prova
individual, que nosaltres podem anar fent poc a poc a cada xiquet, ja que
nosaltres sempre estarem observant allò que els nostres alumnes realitzen en
classe, ja siga a nivell pràctic (activitat en el gimnàs) o a nivell quotidià
(activitat en classe.
A
continuació, adjuntem un exemple d’un test de Harris que podriem utilitzar en
els nostres alumnes per a avaluar la dominança lateral.
No hay comentarios:
Publicar un comentario